0
0

مشاغل خانگی مناسب چه کسانی است؟

81 بازدید
توانمند سازی اقتصادی زنان

مشاغل خانگی مناسبی چه کسانی است؟

همانطور که از اسم آن بر می آید اولین گزینه ای که به ذهن می رسد زنان هستند چون کاری است که در خانه انجام می شود و چون اغلب زنان در خانه هستند پس مشاغل خانگی مختص زنان است . البته خود زنان هم کم تاثیر نبوده اند چون شروع اشتغال خانگی با زنان شروع شد و در حال حاضر هم که در ایران حدود 4 درصد به این امر مشغول هستند از زنان تشکیل شده است. با توجه به قانون اساسی و مصوبه مجلس در سال 1389  اسمی از زنان به میان نیامده است فقط اشاره به شرایط انجام آن شده است . در صورتی که اگرنگاهی به لیست مشاغل خانگی بیندازیم عموما مشاغلی هستند که بیشتر مناسب آقایان می باشد از جمله پرورش تولیدات دامی مثل شتر مرغ و کبک و گاو شیری و یا رشته هایی که زیر مجموعه صنعت و خدمات من جمله مونتاژ کار لوستر ، تولید کننده قفل کابینت هستند.

با توجه به اینکه مشاغل خانگی ده سالی است که در کشور صحبت به میان آمده و بودجه های زیادی نیز برای پیشبرد این موضوع اختصاص داده شده است و افرادی نیز وام گرفته اند اما هنوز به جایگاه واقعی خود نیز نزدیک هم نشده است.

سازمان ها و ادارات زیادی نیز درگیر این موضوع هستند از صدور مجوز گرفته تا معرفی به بانک ها .

 

 

طرح توسعه ملی

 

طبق طرح ملی توسعه که از سوی معاونت زنان ریاست جمهوری عنوان شد ، جامعه هدف خود را زنان بد سرپرست و بی سرپرست معرفی کردند:

زنان بدون شوهر ( بیوه، مطلقه، مجرد بالای 45 سال ) و زنان دارای شوهر( شوهر از کارافتاده،معتاد،زندانی)

متاسفانه در کشور ما طبقه بندی زنان بر اساس شاخص شوهر انجام می شود و هویتی مستقل برای زنان قائل نمی شوند.

خوشبختانه رشته هایی که در سامانه مشاغل خانگی عنوان شده است دارای گستردگی و تنوع زیادی می باشد روند صدور مجوز هم خیلی پیجیده نیست همین که توانایی در انجام یک رشته به خصوص داشته باشند می توانند مجوز لازم را گرفته و در صورت در خواست وام کارآفرینی به بانک مربوطه معرفی می شوند .

سامانه مشاغل خانگی

حال می خواهیم به سراغ موضوع اصلی خود برویم که مشاغل خانگی برای چه کسانی مناسب است؟

با توجه به فرهنگ مرسوم در ایران که باید مرد در بیرون از خانه کار کند و زن حتی المقدور در خانه بماند و به امور خانه وبچه داری رسیدگی کند اولین گروهی که به نظر می آید زنان هستند . هرچند از سوی دولت زنان خانه دار حمایت مالی نمی شوند وکار سخت خانه داری به رسمیت شناخته نمی شود اما در شرایط حال حاضر و وضعیت اقتصادی بد و تورم ایجاد شده در کشورمان همه اعضای خانواده باید در جهت تامین نیازهای خانواده همراهی کنند و به کسب و کاری مشغول شوند که ارزش افزوده داشته باشد . شغل خانه داری گرچه درآمد پنهان دارد اما چیزی به دارایی های خانواده اضافه نمی کند و این بار هم زنان بایستی علاوه بر کار خانه به شغلی مشغول شوند که درآمدی داشته باشد و از آنجا که مسئولیت پذیری زنان در قبال فرزندان بیشتر است رو به کار در خانه آوردند .

رشته های هنری و صنایع دستی بیشترین متقاضی را داشته است ، چون هم سرمایه اولیه کمی نیاز دارد و هم تولیدآن آسان تر است . با اینکه رشته های نویسندگی و پژوهش نیز در میان لیست مشاغل خانگی است اما چون کاری با مهارت ویژه و تمرکز بیشتر دارد و زمان بیشتری جهت برگشت پول دارد کمتر به آن توجه شده است .

بزرگترین مشکلی که برای این قشر از زنان بوجود آمده است فروش محصولات خانگی است .

عده ای از آنها بنا به اضطرار و اجبار به سمت کسب و کار خانگی کشیده شده اند هویت یک کارآفرین را نگرفته اند و از اینکه محصولی تولید کنند و به دیگران بفروشند خجالت می کشند .

عده ای هم که با تمایل به این سو حرکت کردند چون سواد کافی جهت فروش  وبازار یابی ندارند در خصوص مسائل مالی اطلاعاتی ندارند در امر فروش محصولاتشان به مشکل بر می خوردند .

مقوله ی اشتغال خانگی و توانمند سازی زنان در حوزه کسب و کار در ایران هنوز جای کار دارد و بدون آموزش نمی توان ادعا کرد که می توان در این امر موفق شد.

بیکاری دختران تحصیلکرده

بخواهیم به دید مثبتی به مشاغل خانگی نگاه کنیم می توان آن را فرصتی دانست برای زنانی که از بازار کار جا ماندند . با توجه به اینکه 60 درصد ورودی به دانشگاهها دختران هستند اما بعد از فارغ التحصیلی جذب بازار کار نمی شوند و بعد از ازدواج هم خانه دار می شوند اما همچنان تمایل به استقلال مالی دارند پس مشاغل خانگی می تواند این نیاز آنها را رفع کند .

زنان سرپرست خانوار

زنانی که بعد از فوت همسر سرپرست خانواده می شوند نیز گروه دیگری هستند که مشاغل خانگی می تواند آنها را از ورطه ای که در آن افتاده اند نجات دهد . زن سنتی که تمام هم و غم خود را برای تربیت فرزندانش گذاشت و رسیدگی به امور منزل اما با فوت همسرش به یکباره در جایگاه مدیر خانواده شد با این وصف که هنوز هیچ توانمندی در این خصوص ندارد. اشتغال خانگی می تواند راهگشای او باشد .

کار در خانه

زنانی که کار بیرون از خانه را دوست ندارند و ترجیح می دهند در خانه باشند ولی استقلال مالی می خواهند پس اشتغال خانگی می تواند باعث بالفعل کردن استعداد های او شود و با هنر نمایی های بیشتر به عزت نفس بیشتری برسد .

سالمندان شاغل

زنان سالمندی که بچه های خود را بزرگ کرده اند و همگی به سلامت مستقل شده اند و رفته اند و در حال حاضر در خانه تنها هستند . شاید نیاز مالی هم نداشته باشند اما همین که به کاری مشغول شوند و با ارائه هنر خود که بعد از چندین سال خانه داری کسب کرده اند باعث افزایش امید به زندگی شده و از افسردگی و عوارض ناشی از آن خلاص می شوند.

زنان معلول شاغل

زنانی که دارای معلولیت جسمی هستند و نمی توانند سهمی از بازار کار را داشته باشند با اشتغال به یکی از رشته های هنری مناسب وضعیت خود می توانند برای خود کسب درآمد کنند.

زنان زندانی

زنانی که سوء سابقه دارند و به تازگی از زندان آزاد شده اند و یا زنانی که از کمپ ترک اعتیاد مرخص می شوند ، نمی توانند در جایی به کار مشغول شوند نیز برای برگشت به زندگی عادی و برای اینکه در جامعه پذیرفته شوند اشتغال خانگی بهترین راهکار است. البته این زنان بایستی دارای پشتیبان باشند تا بتوانند در اول کار خود را ثابت کنند و هویت تازه ای برای خود پیدا کنند .

دختران نوجوان شاغل

دختران نوجوانی که می خواهند زوتر به استقلال مالی برسند به خصووص اینکه فضای مجازی و وب در این روزگار جذابیت ویژه ای پیدا کرده اند و بسیاری از زنانی که در بالا به آنها اشاره کردیم سواد رسانه ای و دیجیتالی ندارند و برای فروش بیشتر نیاز به کسی دارند که بتواند در فضای مجازی محصولشان را بفروشد .

و در پایان می توان با اطمینان خاطر گفت که با توجه به رشته های مندرج در سامانه مشاغل خانگی همه افراد در هر شرایطی و سنی می توانند کسب و کار خود را داشته باشند.

 

 

 

 

 

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://www.rahelekamelan.ir/?p=859
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
راهله کاملان
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد مشاغل خانگی مناسب چه کسانی است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.