0
0

رسالت شخصی زنان

349 بازدید
رسالت شخصی زنان چیست

در خصوص رسالت شخصی زنان از دوران کودکی و دوران بلوغ زیاد شنیده ایم از مادر و مادر بزرگ هایمان که یک زن باید اینطور باشد یا آنطور در مدرسه بسیار شنیده ایم که وظیفه شما پرورش فرزند است و اولویت زندگی باید ازدواج باشد و نباید به خاطر درس و دانشگاه فرصت های خوب ازدواج را رد کرد .

مقالات دانشگاهی بسیار در خصوص رسالت زن در تحقق تمدن اسلامی نوشته شده است و کتب بسیاری نیز دربازه زنان و وظایف و نقش های زنان نوشته و چاپ شده است که البته عموم نویسنده های آن هم مردان بوده اند . در تمام این سالها کسی به ما نگفت تو به عنوان یک انسان فکر می کنی رسالتت در این زندگی چیست؟ به واقع چقدر تلاش کردیم تا معنای واقعی زندگی خود را بیابیم به دور از تلقین و تحمیل باورهای محدود کننده در مورد زن بودن .

توانمند سازی مدنی زنان

باورهای سنتی در رابطه با رسالت شخصی زنان

نمونه ای از این باورها را در اینجا اشاره می کنیم:

“زن چشمه سار صمیمیت و مودت در نظام خانواده بوده و این زن است که خانواده را به آرامش روانی می رساند.”

زن باید در محیط خانه شوخ باشد و با خوشرویی خود سبب دلگرمی همسر و فرزندان خود شود.”

یکی از وظایف زن اینست که فرزندانی سالم تربیت کند وتحویل جامعه بدهد ….”

همانطور که می بینید زن فقط در حد یک پرستار بچه وهمدم تقلیل پیدا کرده است حال سوال اینجاست اگر زنی تا آخر عمر فرصت مناسب برای ازدواج پیدا نکرد یا اینکه اصلا بچه دار نشد چه باید بکند البته این در صورتی است که یک زن این نقش و وظیفه را قبول داشته باشد در این شرایط تکلیف چیست ؟ نقش زن در این شرایط چه تعریف می شود ؟

نقطه مقابل این دیدگاه سنتی بروز تفکر فمنیسم است که به کل این نقش زنان به عنوان همسر و مادر را نهی کرده و زن را به بیرون از خانه دعوت می کند و تربیت فرزند را مانع رشد شخصیتی او می داند و وظایفی مردانه به دوش او می گذارد .

شعار رسالت شخصی

رسالت الهی انسان

در واقعیت چقدر ما به زنها فرصت دادیم تا استعداد های واقعی خود را بشناسند و در مسیری قدم بگزارند که علاقه اشان به آنها نشان می دهد . نگاه تک بعدی به زنان و اینکه توانایی زنان را محدود به یک یا دو نقش کردن نه تنها راهی برای تعالی او به عنوان یک انسان نیست بلکه از بین بردن فرصت هایی است که می توانست به دست او ایجاد شود .

خداوند در قرآن می فرماید:

(و بدأ خلق الانسان من طين‏أ ثم سوّاه و نفخ فيه من روحه) سجده / ۹ و ۷. خداوند آفرينش انسان را ازگل آغاز كردأ سپس او را سازمان هماهنگ بخشيد و از روح خود در او دميد.

در اینجا اسمی از زن یا مرد نگفته است درباره آفرینش انسان صحبت کرده است . و از روح خود در آن دمید یعنی اینکه تمام صفات را به طور مساوی هم به زنان و هم به مردان داده است این استدلالی است در مقابل کسانی را که فکر می کنند زنان به حکم زن بودن نسبت به مردان دارای نقصان هستند و یا اینکه او را جنس ضعیف می دانند .

و در جایی دریگر آمده است:

“(لقد خلقنا الانسان في أحسن تقويم) تين / ۴. ما انسان را در نيكوترين شكل و حد اعتدال آفريده‏ايم.”

و باز هم کلمه انسان به کار برده شده است و تفکیکی برای زن یا مرد نشده است . پس بدانیم خلقت زنان جدا از مردان نیست و در آفرینش وجودی برابر با مردان هستیم البته با تفاوتهای فیزیولوژیکی مثلا زنان رحم دارند برای رشد جنین و مردان بیضه دارند . سخن در اینجا درباره تفاوت مرد و زن و برتری نسبت به هم نیست مطالب عنوان شده در بالا به این دلیل بود که یادآور شویم هیچ بهانه ای برای تلاش و موفقیت زنان وجود ندارد ما باید باور های غلط درباره زنان را دور بیندازیم و بدانیم خلیفه خدا روی زمین هستیم خدا از روح خود در ما دمیده است و ما در بعدی کوچکتر دارای تمام صفات خداوند می باشیم.

رسالت من چیست؟

اینکه فکر می کنیم وظیفه زنان در خانه است و خانه داری و مرد باید بیرون منزل کار کنند تفکر اشتباهی است . این به معنی تنبل شدن زن و هدر دادن عمر است ما به دلیلی به این دنیا دعوت شده ایم وظیفه ای داریم و بزرگتریم ماموریت ما هم پیدا کردن معنایی برای زندگی و رسالت شخصی امان هست .

در جایی از متون اسلامی زنان همراستای پیامبران تعریف شده اند چرا که رسالت تربیت انسان و رشد دادن آن را در حوزه های فردی و اجتماعی دارند. این گوشه ای از توانمندی های زنان است در صورتی که امروزه می بینیم بسیاری از زنان که فرصت رشد شخصیتی خود را داشته اند تاثیر بزرگی بر تکامل جهان گذاشته اند و در حوزه های مورد علاقه خود نتایج شگفت انگیزی به جای گذاشته اند .

رسالت لهی انسان

پس صرف ازدواج یا مادر شدن دلیلی بر این نمی شود که زنان به دنبال رسالت وجودی خود نباشند همانطور که در مقاله قبل به آن اشاره کردیم چه بسیار زنانی هستند که تمام توان و انرژی و زندگی خود را صرف تربیت بچه یا عشق ورزی به همسر خود کردند اما با فوت همسر یا مستقل شدن فرزندان دیگر خود را بی استفاده فرض می کنند و فکر می کنند در این دنیا دیگر ارزشی ندارند در صورتی که یک انسان تا لحظه مرگ خود باید امید داشته باشد و به فکر رشد و تعالی خویش باشد حتی یک زن شصت ساله هم می تواند تغییری در نظام هستی ایجاد کند همه ما سوار یک کشتی هستیم و این جهان بیهوده آفریده نشده است و در حرکت است و ما باید تا لحظه مرگ با حرکت دنیا حرکت کنیم . شاید آن مادر بزرگ شصت ساله با انتشار تجربیات چندین ساله اش بتواند مشکلات خیلی از جوانان را حل کند . در حالی که می بینیم زنان سالمند ما عموما یا به افسردگی دچار شده اند یا آنقدر خود را وابسته به فرزندانشان می بینند که بدون آنها قدم از قدم بر نمیدارند و متاسفانه هستند سالمندان با تجربه ای که روی تخت های خانه سالمندان منتظر مرگ خود هستند در صورتیکه تک تک این زنان مجموعه ای از تجربیات و توانمندی هایی هستند که می توان ثبتشان کرد.

رسالت زنان سالمند  چیست؟

انجمن زنان مدیر در پی کشف رسالت شخصی زنان می کوشد تا روزی برسد که دیگر هیچ زنی افسرده و بی هدف و بدون انگیزه در کشورمان نباشد . با برگزاری دوره های آموزشی توسعه فردی و به خصوص طراحی دوره های آموزش اصول مدیریت استراتژیک ویژه زنان در سازمانها و شرکت ها این افتخار را دارد تا در کنار شما زنان با ارزش کشورمان مسیر پر پیچ خم موفقیت را طی کنیم. برای مشاوره و ارتباط با ما کافیست ایمیل خود را پایین همین مطلب وارد کنید.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://www.rahelekamelan.ir/?p=1074
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
راهله کاملان
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد رسالت شخصی زنان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.