0
0

مشاغل خانگی چیست؟

233 بازدید

با توجه به شرایط اقتصادی حال حاضر جامعه ، ضرورت اشتغال زنان در کنار مردان را بیش از پیش عیان نموده است. شاید کمتر کسی باشد که عنوان  مشاغل خانگی به گوشش نرسیده باشد. در این مطلب قصد داریم به تعریف مفاهیم اولیه مشاغل خانگی بپردازیم.

 

مشاغل خانگی چیست؟

منظور از مشاغل یا کسب و کار خانگی آندسته از فعالیتهایی است،که توسط عضو یا اعضای خانواده در فضای مسکونی در قالب یک طر ح کسب و کار بدون مزاحمت و ایجاد اخلال در آرامش و در واحد مسکونی همجوار شکل میگیرد.و منجر به تولید خدمت و یا کالای قابل عرضه به بازار خارج از محیط مسکونی می گردد.

نحوه فعالیت در مشاغل خانگی چگونه است ؟
به سه صورت می توان در حوزه مشاغل خانگی فعالیت کرد:
الف – بصورت مستقل
ب – تحت پوشش
ج- پشتیبان

پشتيبان مشاغل خانگي:

شخص حقيقي يا حقوقي است كه پس از دریافت مجوز مشاغل خانگي از اداره مربوطه، حداقل يك شاغل خانگي تحت پوشش را در زمينه هاي آموزش و مشاوره، ارايه ابزار كار و مواد اوليه، بازاريابي و فروش، حمايت مي كند.

شاغل خانگي تحت پوشش:

شاغل خانگي است كه بر اساس قرارداد شغل خانگي مصوب ، فعاليت كرده ودر ازاي آن ازحمايتهايي در زمينه آموزش و مشاوره، ارايه ابزار كار و مواد اوليه، بازاريابي و فروش ، برخوردار ميشود.

شاغل خانگی مستقل:

کسی است که به صورت مستقل مشغول به کار می شود .

كارگاه خانگي:

واحد مسكوني است كه شاغل خانگي در آن اقدام به انجام شغل خانگي مينمايد

مجوز شغل خانگي مصوب:

مجوزي است كه پس از ارايه طرح كسب و كار توسط متقاضي شغل خانگي و بررسي و تاييد آن طرح از سوي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي با هماهنگي دستگاههاي اجرايي مرتبط، براي شغل خانگي مصوب، به مدت معين، صادر ميشود.

 نحوه ثبت نام برای مشاغل خانگی به چه صورت است ؟
متقاضیان مشاغل خانگی می توانند فرم ثبت نام ( متناسب با شرایط خود به تفکیک مستقل – تحت پوشش –  پشتیبان ) را در سایت  وزارت کار و امور اجتماعی  به نشانی www.irimlsa.ir قسمت مشاغل خانگی پرکرده  و فرم ها را پس از تکمیل به ادارات کل تعاون یا دستگاه اجرایی ذیربط ارسال نمایند. متقاضیان مشاغل خانگی باید از مهارت و تخصص کافی جهت انجام شغل خانگی مورد نظر برخوردار باشند.

وزارت صنعت ، معدن و تجارت ، وزارت جهاد كشاورزي ،وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ، سازمان ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري،- مركز ملي فرش،كميته امداد امام خميني «ره» – بنياد شهيد و امور ايثارگران ، صندوق كارآفريني اميد ، سازمان بهزيستي كشور، مكلفند به متقاضيان مشاوره تخصصي ارايه نمايند.

در مطلب بعدی به این می پردازیم که  که “چرا باید مشاغل خانگی توجه ویژه ای کرد؟”

در ادامه با ما همراه باشید.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://www.rahelekamelan.ir/?p=836
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
راهله کاملان
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد مشاغل خانگی چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.