0
0

آشنایی با محله ارشاد در منطقه یک مشهد

375 بازدید
محله ارشاد

معرفی مختصرمحله :

محله ارشاد جزء محلات بسیار قدیمی شهر است که از حدود سال 1350 به تدریج وارد بافت شهری شده است.

نام دیگر این محله “ششصد دستگاه” می باشد که از محلاتی است که در پنجاه سال گذشته به منطقه شهری مشهد اضافه گردیده است . هسته اصلی این محله در اوایل دهه 50 شکل گرفته است که سنگ بنای مجنمع مسکونی “600 دستگاه” در بلوار ارشاد امروزی نهاده شد، ساختمان هایی که در آن قد کشیدند که بعد از شهرک اکباتان ، نمونه دیگری در خاورمیانه نداشتند .

محله ارشاد بر اساس منطقه بندی 13 گانه قدیم شهرداری مشهد در محدوده منطقه یک قرار داشته است که در مرزبندی جدید نیز در منطقه یک قرار دارد. به لحاظ دسترسی به خطوط قطار شهری باید کرد که این محله در حال حاضر به خطوط قطار شهری مشهد دسترسی ندارد.

مراکز محله:

در این محدوده 5 کاربری مذهبی-فرهنگی(مسجد هجرت)، فضای سبز (بوستان پیام)، آموزشی(هنرستان فنی و حرفع ای پسرانه شهید رسایی)، تجاری(مجتمع کامپیوتر تک) و درمانی(درمانگاه تخصصی پوست و مو ایرانا) وجود دارد . از بین این کاربری ها فقط سه کاربری مسجد هجرت، بوستان پیام و هنرستان کارکرد محلی دارند و کاربری تجاری یعنی مجتمع تک و کاربری درمانی یعنی درمانگاه ایرانا هر دو کارکرد فرا منطقه ای و بصورت تخصصی عمل می کنند. با این وجود،مسجد هجرت با نقش فعالی که در محله دارد همراه با بوستان پیام و کاربری آموزشی توانسته است مراجعات افراد محلی را رقم بزند و دو کاربرد دیگر با نقش فرا منطقه ای نیاز های برخی از ساکنین را تامین می کنند و مشوقی برای کاربری های مکمل می شوند. در نهایت مجموعه این کاربری ها توانسته اند این محدوده را به عنوان مرکز محله مطرح کند.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://www.rahelekamelan.ir/?p=333
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
راهله کاملان
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد آشنایی با محله ارشاد در منطقه یک مشهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.