0
0

چرا باید به مشاغل خانگی توجه ویژه ای کرد؟

130 بازدید
مشاغل خانگی

در پست قبل توضیح دادیم که مشاغل خانگی چیست و چطور می توان مجوز آن را کسب کرد. با مفاهیم اولیه مشاغل خانگی مانند پشتیبان و تحت پوشش و مستقل هم آشنا شدید . حال به سراغ مسائلی می رویم که این افراد با آن روبه رو هستند.

مشاغل خانگی به کسب وکارهایی گفته می شود که در خانه تولید می شود . طبق مصوبه سال 89 مجلس شورای اسلامی، منظور از مشاغل یا کسب و کار خانگی آندسته از فعالیتهایی است،که توسط عضو یا اعضای خانواده در فضای مسکونی در قالب یک طر ح کسب و کار بدون مزاحمت و ایجاد اخلال در آرامش و در واحد مسکونی همجوار شکل میگیرد.و منجر به تولید خدمت و یا کالای قابل عرضه به بازار خارج از محیط مسکونی می گردد.

به این ترتیب اداره تعاون و کار رفاه اجتماعی لیستی از مشاغل خانگی در سامانه ای به همین عنوان ارائه داد و طبق اساسنامه ی آن به کسانی که مجوز مشاغل خانگی داشتند تسهیلاتی تعلق می گرفت.

چرا مشاغل خانگی در سالهای اخیر مورد توجه قرار گرفته است؟

امروزه کسب و کارهای خانگی به عنوان راهکاری مهم برای ایجاد اشتغال و درآمد در سراسر جهان محسوب می گردند. به طور مثال در کشور آمریکا ۴۲ میلیون نفر در قالب شبکه‌ها و ساختارهای رسمی، جدا از شبکه غیررسمی در حوزه مشاغل خانگی فعال هستند. در ایتالیا ۹۰ درصد برندهای درجه یک در حوزه چرم، پوشاک و کفش در شبکه مشاغل خانگی است. یا چین با همین سیستم دنیا را در دست گرفته است. در چین بیش از 30 درصد کسب وکارهای آن از مشاغل خانگی است .

سهم ایران در مشاغل خانگی:

بر اساس آمار منتشره توسط معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال سهم شاغلان خانگی در ایران حدود 4درصد  درصد از کل اشتغال کشور را تشکیل می‌دهد.

مزیت های مشاغل خانگی:

موارد بسیاری را می توان نام برد که در اینجا به اختصار به ذکر چند مورد می پردازیم.

1-همانطور که از اسم آن بر می آید مشاغل خانگی در محیط خانه انجام می شود و نیازی به اجاره کارگاه نیست . و بخش عمده هزینه شروع یک کسب و کار حذف می شود .

2-به تبع آن هزینه های رفت و آمد نیز حذف می شود.

3-برای شروع نیاز به سرمایه زیادی ندارد. با یک مبلغ حداقلی برای خرید مواد اولیه آن می توان محصول خود را تولید کرد.

4-نیروی کار در دسترس می باشد . همه اعضای خانواده می توانند در مراحل کار کمک کنند. و هزینه نیروی کار هم در این مرحله حذف می شود.

5-مجوز های لازم برای شروع کار را نیز به راحتی می توان دریافت کرد. با مراجعه به سایت مشاغل خانگی می توان شغل مورد نظر خود را انتخاب و یا ارسال طرح کسب و کار خود در خواست مجوز کرد که بعد از طی مراحل اداری مجوز مشاغل خانگی از سمت اداره مربوطه صادر می شود.

6-محصول با سرعت بیشتری دست مشتری می رسد. با حذف دلالان از مسیر فروش هر تولید کننده می تواند به طور مستقیم محصول خود را بفروشد.

7- مشاغل خانگی از سوی دولت مورد حمایت قرار می گیرد و مالیات کمتری را شامل می شود.

8-مناسب هر سن و سالی و هر جنسیتی و با هر شرایطی می باشد . حتی افراد معلول نیز می توانند در این زمینه مشغول به کار شوند.

9-با توجه به نیاز روز جامعه می توان مشاغل خانگی را توسعه داد و یا مشاغل جدیدی ایجاد کرد.

10-مهارت و استعداد حرف اول را در مشاغل خانگی می زند. هر کسی با توجه به علاقه و استعدادی که دارد می تواند شغل خود را شروع کند.

11-افراد مدیر کسب و کار خود شان می شوند . با توجه به نرخ بیکاری و نظام معیوب کاریابی که بیشتر بر پایه رابطه می باشد افراد ماهر می توانند کسب و کار خود را راه اندازی کنند و رئیس خودشان باشند .

12-مشاغل خانگی باعث افزایش خلاقیت شده است. نظام سلسله مراتبی برداشته شده است و افراد با ذوق و قریحه خودشان محصولی تولید می کنند و حتی در فروش نیز با خلاقیت های ویژه ای بازاریابی کرده و محصول خود را به فروش می رسانند.

13-مشاغل خانگی باعث استحکام خانواده می شود. وقتی افراد خانواده در کسب وکار با هم مشارکت داشته باشند میزان همدلی و همفکری بالا رفته و در کنار هم زمان بیشتری را هم سپری می کنند. هر کدامشان بسته به مهارتی که دارند یک بخش کار را به عهده می گیرند .شاید مرد درون گرا بوده و توان بازار یابی را نداشته باشد اما خانم از روابط عمومی بالایی برخوردار باشد و بتواند بیشتر بفروشد و یا اینکه مرد مغازه دارد و می توانند تولیدی خودشان را در مغازه بفروشند.

مشکلات پیش رو مشاغل خانگی:

با توجه به ضرورت رشد بیشتر مشاغل خانگی در کشورمان اما هنوز نگاه تخصصی به این مقوله نشده است. اشتغال خانگی از زنان سرپرست خانوار شروع شده و هنوز در مرحله ابتدایی خود به سر می برد . افراد برای شروع یک کسب و کار نیاز به آموزش های بیشتر دارند و اینکه جامعه باید بپذیرند که خرید مشاغل خانگی صرفا برای کمک و حمایت مالی از این افراد نیست بلکه سبک جدیدی از تولید می باشد .  همانطور که پیش تر اشاره کردیم کشورهای توسعه یافته در این زمینه جدی تر فعالیت کرده و برای رفع بیکاری و اجتناب از آسیب های اجتماعی در زمینه مشاغل خانگی اقدامات موثر تری برداشته اند و با اصول برنامه ریزی و با استراتژی  پیش میروند . مسئله ای که متاسفانه در کشور ما کمتر به آن توجه می شود. سیاستهای کلان کشور در جهت رفع فقر و بیکاری حرکت نمی کنند . در صورتیکه اگر به اشتغال خانگی توجه بیشتری می شد جلوی بسیاری از طلاق ها گرفته میشد ،میزان اعتیاد و بزه کاری اجتماعی کاهش میافت و گامی به سمت توسعه بر داشته می شد.

مشاغل خانگی مناسب چه کسانی هست؟

همانطور که از اسم آن بر می آید مشاغل خانگی در خانه انجام می شود و برای زنانی که مسئولیت تربیت فرزندان و امور منزل را به عهده دارند مناسب است . هم می توانند کسب و کار خود را داشته باشند و به درآمد زایی برسند ، هم مدیریت امور منزل و بچه ها را داشته باشند. از طرفی زنان روابط عمومی بیشتری داشته و در بازار یابی و فروش توانایی ویژه ای دارند. مهارت همدلی و برقراری روابط دوستانه و وفادار کردن مشتری از دیگر مهارت های زنان است که می توانند در زمینه مشاغل خانگی موفق تر عمل کنند.

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://www.rahelekamelan.ir/?p=845
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
راهله کاملان
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد چرا باید به مشاغل خانگی توجه ویژه ای کرد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.