0
0

مجوز دیوار کشی چیست؟

3210 بازدید
فنس باغی

مجوز دیوار کشی چیست؟

این مجوز برای ایجاد حصار اطراف زمین بایر و غیر  محصور از سوی شهرداری صادر می گردد.( ششرایط اصلی این مجوز دارا بودن سند شش دانگ است)

تعاریف به کار برده شده در متن زیر:شهرداری مشهد

شهرداری:

در کشور ایران شهرداری موسسه ای عمومی-غیر دولتی و مستقل است که به موجب قانون در شهرها تشکیل می شود و عهده دار امور محلی و ارائه خدمات به شهروندان می باشد . به موجب ماده 3 قانون شهرداری ، شهرداری شخصیت حقوقی و مستقلی دارد(حقوق شهری ص 48)

محدوده شهر:

عبارتست از قسمتی از اراضی بلافصل پیرامون محدوده شهر که نظارت و کنترل شهرداری در آن ضرورت دارد و از مرز تقسیمات کشوری شهرستان و بخش مربوطه تجاوز ننماید.

طرح تفضیلی

طرح تفضیلی:

طرح تفضیلی در ادامه طرح جامع شهری . به منظور انجام برنامه های اجرایی تصویب شده این طرح صورت می پذیرد و عبارتست از طرحی است که بر اساس معیارها و ضوابط کلی طرح جامع شهر نحوه استفاده از زمین های شهری در سطح محلات مختلف شهر و موقعیت و مساحت دقیق زمین برای هر یک از آنها تدوین شده است و وضع دقیق و تفضیلی شبکه عبور و مرور و میزان تراکم جمعیت و تراکم ساختمانی در واحد های شهری و اولویتهای مربوط به مناطق بهسازی و نوسازی و توسعه حل مشکلات شهری و موقعیت کلیه عوامل مختلف شهری در آن تعیین می شود و نقشه ها و مشخصات مربوط به مالکیت بر اساس مدارک ثبتی تهیه و تنظیم می گردد.(مجموعه قوانین و مقررات شهرسازی ص 89)

اراضی بایر:

اراضی بایر شهری رمین هایی است که سابقه عمران و احیاء داشته باشد و به تدریج به حالت موات برگشته اعم از آنکه صاحب مشخصی داشته باشد یا نداشته باشد .(مجموعه قوانین و مقررات شهرسازی ص 89)

مجوز ديوارکشی:

اين مجوز جهت اراضی باير و با توجه به شرايط و ضوابط تعیین شده صادر می گردد .

مجوز دیوار کشی

تبصره یک :

طبق مصوبه شماره 9380/93/4/ش-20/08/1393 شورای شهر مشهد در خصوص اراضی رها شهری در راستای قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمانهای فاقد سند رسمی ( مصوب مجلس شورای اسلامی) به مالکین اراضی و املاک در محدوده بافت پر شهری که دارای حداقل حد نصاب پاسخگویی می باشند و طرح تفضیلی و یا طرح اجرائی در خصوص نحوه و میزان رعایت معابر شهری را دارند به استناد ماده 110 قانون شهرداری پس از رعایت میزان در مسیر، اقدام به صدور مجوز دیوار کشی به ارتفاع حداکثر 80 سانتیمتر و نرده گذاری به ارتفاع یک متر مجموعا حداکثر 180 سانتیمتر نمایند .

تبصره دو:

طبق ضوابط ابلاغی سازمان امور اراضی کشاورزی از ابتدای سال 1394 میزان مجاز ارتفاع دیوار کشی جهت اراضی با کاربری باغی حداکثر یکصد و بیست سانتی متر و مابقی بصورت فنس و نرده مجاز می باشد.

مراحل دریافت مجوز فنس کشی چیست؟

 

طرح‌هایی مانند فنس کشی باغ، حصارکشی باغ، احداث دامداری‌ها، مرغداری‌ها، گلخانه و کلیه طرح‌های مرتبط با بخش کشاورزی مشمول تبصره 4 ماده 1 قانون حفظ کاربری اراضی زراعی وباغ‌ها است. برای دریافت مجوز فنس کشی باید این مراحل طی شود:

  1. متقاضی با ارائه مدارک شناسایی و سند مالکیت، درخواست خود را از طریق بخشداری یا شهرداری ثبت می‌کند. این درخواست به مدیریت جهادکشاورزی شهرستان جهت اجرای طرح ارسال می‌شود.
  2. در مرحله بعد کروکی و نقشه UTMو عکس و فیلم (در صورت نیاز) از محل اجرای طرح توسط شرکت‌های مشاوره فنی و خدمات کشاورزی تهیه می‌شود و استعلامات لازم اخذ می‌گردد.
  3. سپس کارشناسان امور اراضی از محل اجرای طرح بازدید می‌کنند و استعلامات باقیمانده اخذ می‌گردد.
  4. پرونده از طریق مدیریت جهادکشاورزی شهرستان به دبیرخانه کمیسیون در استان ارسال می‌شود.
  5. پرونده بررسی و نواقص آن رفع می‌شود. سپس موضوع در کمیسیون‌های مربوطه توسط دبیرخانه کمیسیون در استان مطرح می‌گردد.
  6. اگر موافقتنامه توسط دبیرخانه کمیسیون مربوطه صادر شود، نتیجه برای اخذ مجوز فنس کشی از سوی مراجع ذیصلاح به متقاضی ابلاغ می‌شود.
  1. اکنون فنس کشی قابل اجرا خواهد بود.

فنس کشی غیرمجاز چه نتیجه‌ای در پی دارد؟

فنس کشی غیرمجاز در اطراف باغ‌ها و اراضی کشاورزی در تضاد با قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی است. در صورت فنس کشی بدون مجوز، مراجع قضایی فنس کشی را تخریب می‌کنند. همچنین صاحبان این اراضی موظف به پرداخت جریمه نقدی هستند.

 

تغییر کاربری اراضی

 

قانون حفظ کاربری اراضی زراعی وباغها مصوب 1374 با اصلاحیه های بعدی آن مصوب 1385

ماده یک:

به منظور حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها و تداوم و بهره وری آنها از تاریخ تصویب این قانون، تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ ها در خارج از محدوده قانونی شهرها و شهرک ها جز در موارد ضروری ممنوع می باشد.

 

ماده دو :

در مواردی که به اراضی زراعی و باغ ها طبق مقررات اين قانون مجوز تغییر کـاربری داده مـی شـود، هشـتاد درصـد (%80 )قیمـت روز اراضی و باغ های مذکور با احتساب ارزش زمین پس از تغییر کاربری بابت عوارض از مالكین وصول و به خزانه داری کل کشور واريز می گردد.

تبصره یک ماده 2:

تغییر کاربری اراضی زراعی و باغها برای سكونت شخصی صاحبان زمین پانصد مترمربع فقط برای يكبار و احداث دامداريها، مرغداری ها ،پرورش آبزيان، تولیدات گلخانه ای و همچنین واحد های صنايع تبديلی و تكمیلی بخـش کشـاورزی و صـنايع دسـتی مشـمول پرداخـت عـوارض موضوع اين ماده نخواهند بود.

 

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://www.rahelekamelan.ir/?p=661
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
راهله کاملان
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد مجوز دیوار کشی چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.