0
0

شهر الکترونیک چیست؟

74 بازدید
شهر الکترونیک

امروز تصمیم دارم به یک سری تعاریف اولیه از شهر الکترونیکی بپردازم . در ابتدا باید بدانیم شهر الکترونیک چگونه شهری است ؟

برای شهر الکترونیک تعاریف متعددی ارائه شده است که در ادامه چند مورد از این تعاریف ذکر شده اند :

1-شهری که در آن بر روی فرصت های خلق شده توسط فناوری اطلاعات و ارتباطات، به منظور افزایش موفقیت و اثر گزاری بیشتر سرمایه گذاری شده است .(ارندال2003)

2-شهر الکترونیکی، شهری است دارای ارتباطات مخابراتی و شبکه هایی که از طرف بخش فناوری اطلاعات برای انجام تبادل اطلاعات کنترل می شود.(کوهن و دیگران 2001)

3-ارتباطی هماهنگ . بر پایه شبکه برای انجام وظایف معمولی ساکنین به روش الکترونیکی که پیش از این در مدل شهر معمولی توسط خود اشخاص انجام میشد.(کوکلیز2001)

زندگی در شهر هوشمند

“شهر الکترونیک” ، “شهر هوشمند”، “شهر مجازی” … واژه هایی هستند که “شهروند الکترونیک” را به دنیای جدید و زندگی در شهرهای مدرن دعوت می کنند .

شهر الکترونیک ما را از دنیای یک بعدی شهرهای سنتی و امروزی ، به دنیای دو بعدی می برد که دستاورد فناوری های نوین اطلاعات و ارتباطات دنیای اینترنتی است .

“شهر هموشمند” شهری 24 ساعته است که امور شهر یدر تمام شبانه روز در آن جریان دارد . شهروندان می توانند از طریق اینترنت ، در هر زمان و مکان به اطلاعات و خدمات آموزشی ، تفریحی،تجاری،اداری، بهداشتی و … مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند .

“کارت های هوشمند” ، “بانکداری الکترونیک “،”آموزش الکترونیک “، “سلامت الکترونیک”،”تجارت الکترونیک”،”دولت الکترونیک” و …. واژه هایی هستند که هر روزه به گوش ما میرسند، اما تمام اینها وقتی در شهری واحد کنار هم جمع می شوند “شهر الکترونیک” را بوجود می آورند .

ارائه خدمات با سرعت و کارایی بالا در حوزه شهر ، همزمان با کاهش هزینه ها و ترافیک ، آلودگی ها و .. در شهر الکترونیک متصور است . فراهم آوردن زیر ساخت ها ی ارتباطی ، شبکه افزار، نرم افزار،انسان افزار، زیر ساخت ها ی امنیتی و توسعه نهادهای اطلاعاتی از جمله پیش زمینه های ایجاد شهر الکترونیک است.

در این شهر الکترونیکی ادارات دیجیتالی جایگزین ادارات فیزیکی می شوند و سازمانها و دستگاههای اجرایی همچون شهرداری، حمل ونقل عمومی، سازمان آب منطقه ای و .. بیشتر خدمات خود رابصورت مجازی یا با استفاده از امکانات که ICT در اختیار آنان قرار می دهد به مشترکین و مشتریان خود ارائه می دهند.

 

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://www.rahelekamelan.ir/?p=175
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
راهله کاملان
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد شهر الکترونیک چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.